Durant els anys vuitanta, Fernando Krahn va il·lustrar diversos reportatges de la secció “Ciència i Tecnologia” de La Vanguardia. L’exposició Krahn: vinyetes davant un futur incert presenta una selecció d’originals que fan valer aquest artista meticulós i mostren amb detall la qualitat del seu traç i el domini del color. A través de prop de cinquanta peces, es recorren les preocupacions de la societat de fa quaranta anys, moltes de les quals ressonen amb força en el nostre present. Els problemes mediambientals, els avenços científics i les noves tecnologies són algunes de les qüestions que l’il·lustrador xilè va saber apropar d’una manera lúdica a un públic que, en aquell moment, encara les percebia com a ciència-ficció.
A mig camí entre el còmic, l’obra d’art i l’exercici d’escriptura, les il·lustracions fetes a mà de Krahn ens conviden a reflexionar i esdevenen una resposta a la necessitat d’explicar, de manera eficaç, històries difícils per les seves temàtiques.
La mostra també inclou vídeos d’animació dels anomenats Cuentos animados que Fernando Krahn va realitzar a La Vanguardia: Hilderita y Maximiliano, Historia del Uno, ¿Qué es el hombre i El pájaro de Peko-Neko.
Aquesta exposició d’obres pertany a la Fundació Ciutat de l’Energia (CIUDEN) i itinerarà a Casa Amèrica Catalunya en col·laboració amb la Recicladora Cultural, un projecte que impulsa la circulació d’exposicions, fomentant la sostenibilitat mediambiental i la lluita contra el canvi climàtic.
«En una pàgina de quatre vinyetes, Krahn era capaç de resumir algun aspecte fonamental de la condició humana, de reflexionar amb profunditat i lleugeresa, amb ironia i tendresa, sobre les perplexitats, injustícies i sorpreses que solen presentar l’existència i la convivència»
Juan Bufill | La Vanguardia
«Durant molts anys, Fernando Krahn va ser la cirereta del nostre plaer dominical amb la premsa: endolcia (i sovint acidulava) les frivolitats del Magazine de La Vanguardia, acomiadant-se des de l’última pàgina amb les seves històries de personatges hirsuts, perplexos, decidits, grandiloqüents, taciturns, misteriosos, entusiastes, abatuts, tan pròxims i alhora tan remots.»
Perico Pastor | La Vanguardia
«El seu llapis va il·lustrar una visió del món en què comentava i denunciava el passat i el present o presagiava el futur d’una manera lúcida i intel·ligent. Es podria considerar un poeta i un filòsof mundà, que practicava la crítica irònica o humorística. Era un humanista de l’humor»
Fernando Krahn
Santiago de Xile, 1935 – Sitges, 2010
Krahn va ser un destacat dibuixant, humorista gràfic i il·lustrador xilè, reconegut pel seu humor subtil, el seu estil minimalista i la seva capacitat per comunicar missatges profunds sense paraules. La seva obra es caracteritza per l’ús de l’humor visual, amb una mirada crítica i poètica sobre la condició humana.
A mitjans de la dècada de 1960, Fernando Krahn es va traslladar a Nova York, on va començar a publicar regularment a revistes i diaris de gran prestigi com The New Yorker, Esquire, The New York Times y The International Herald Tribune. El 1973, després del cop d’Estat a Xile, decideix no tornar al seu país i es va establir a Sitges, on va continuar la seva carrera artística i es va consolidar com una figura central al món de la il·lustració i l’animació. A més del seu treball com a caricaturista, va ser autor i il·lustrador de llibres infantils, molts d’ells realitzats amb la seva dona, l’escriptora María de la Luz Uribe.
La seva obra ha estat reconeguda per la seva universalitat, enginy i subtilesa, aconseguint transcendir les barreres de l’idioma i del temps. Fernando Krahn va morir el 2010, deixant un llegat artístic admirat per la seva profunditat, humor i humanitat.
Amb la col·laboració de La Recicladora Cultural i La Vanguardia.





