Aquest espectacle podria ser una chick-flick, una sitcom, un musical de Broadway o una investigació postdoctoral. Podria ser fins i tot una producció tan important com la propaganda anticomunista de Shen Yun o els fulletons neocolonials de Nacho Cano. Però la seva guionista, actriu i directora va passar els millors anys de la seva vida en una lluita punyent amb aproximadament tres mil quatre-cents vuitanta-set usuaris de Twitter.
El resultat: un monòleg en clau de comèdia observacional en què el desig, la migració, el plagi, el despullament i el ressentiment es combinen de manera exquisida amb l’únic i sagrat objectiu de fer riure.
La comedianta, creadora escènica i cabaretera mexicana Cynthia Híjar arriba a Barcelona per presentar per primera vegada a Espanya un monòleg en què ens convida a descobrir si és comedianta o només està traumatitzada buscant la seva veritat, explorant la rialla com a refugi davant les agressions del món i com a eina per denunciar-les.
Durada: 30 minuts
«Cynthia Híjar fa una comèdia que busca contrarestar l’hegemonia dels exponents misògins i racistes»
«En lloc d’ensorrar-se en narratives que disminueixen, Híjar fa que el públic es reflecteixi en els seus acudits, creant un espai per compartir la vulnerabilitat»
Amanda González | Vice
Cynthia Híjar
Ciutat de Mèxic, 1988
Mestra a Pedagogia per la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic (UNAM), investigadora, creadora escènica i cabaretera. Va iniciar la seva formació artística als 11 anys en dansa tap, clàssica i jazz, continuant amb dansa contemporània en espais com Casa del Lago, el Museo del Chopo i la Companyia de Dansa Contemporània de Cuba. El 2012 va incursionar al teatre de carpa i cabaret amb Proyecto 21 de José Alberto Patiño Basurto i posteriorment va estudiar a l’Escola d’Iniciació Artística No. 2 i al Centre de Recerca Coreogràfica de l’INBAL – Institut Nacional de Belles Arts i Literatura. Paral·lelament, va treballar en gestió de projectes socials i de comunicació, destacant la seva tasca a Junior Achievement México i l’Instituto de las Mujeres del Distrito Federal. El 2016 va crear Nacho Progre, personatge de còmic amb què explora i paròdia el neomachisme des de la comèdia, cosa que la va portar a fundar Standuperras (2017–2023), un projecte de stand up comedy feminista pioner a Mèxic. Des d’aquí va impulsar l’experimentació amb el Drag King, la paròdia musical i l’art transdisciplinari, presentant-se a festivals, conferències i espais culturals de gran rellevància, com el TEDxMexicoCityWomen i el festival Tiempo de Mujeres. El 2021 va dirigir Ballet After Dark México, primer curs de dansateràpia amb enfocament de trauma al país. A més del seu treball escènic, Híjar ha estat columnista en mitjans feministes llatinoamericans i forma part del Sister to Sister Mentorship Program de la Nobel Women’s Initiative.